Hoe krijg je je organisatie zover dat ze circulair kunnen en willen gaan werken?

De inkoopcyclus met daarin de vier manieren om duurzamer in te kopen: koop minder, koop beter, gebruik beter en gebruik langer.

De inkoopcyclus

In september was de expert groep van Rijk Circulair in gesprek met Circular Minds. Dit is een nieuw Europees project in samenwerking met Rijkswaterstaat. Het doel is om een instrument te ontwikkelen om een circulaire mindset te bevorderen in de hele inkoopketen (inclusief opdrachtgevers). 

Er is een framework ontwikkeld om in kaart te brengen hoe ver de organisatie staat qua circulaire motivatie, capaciteit en mogelijkheden. Dit kan vervolgens een goed middel zijn om het gesprek hierover aan te gaan daar waar het niveau nog laag is. Rijkswaterstaat heeft al een aantal partijen bereid gevonden om hiermee te gaan experimenteren, maar staat graag open voor meer partijen om mee te doen. Contactpersoon is Monica Sanchez.

Aanpak Circular Minds

Motivatie 

  • Ambities: wat is het huidige ambitieniveau voor circulair inkopen?
  • Beleid: (hoe) is duurzaamheid in het huidige inkoopbeleid opgenomen?
  • Interne instemming voor opschaling: is er interne instemming over de opschaling van circulair inkopen op de verschillende organisatieniveaus?
  • Communicatie: hoe staat het met de interne en externe communicatie over de ambities en uitkomsten van circulaire (inkoop)praktijken? 

Capaciteit 

  • Bewustzijn: wat is het huidige bewustzijnsniveau op het gebied van duurzaamheid en circulair inkopen? •
  • Capaciteit: in hoeverre is er een capaciteitsbeoordeling (vaardigheden) uitgevoerd en bijgehouden?

Mogelijkheden 

  • Inkoopprocessen: in hoeverre is circulariteit opgenomen in de inkoopcyclus?
  • Organisatorische (infra)structuur: (hoe) kan de organisatiestructuur de opschaling van circulariteit mogelijk maken?